Om man vill ha fler besökare, och därmed fler potentiella kunder, till sin hemsida så kan man annonsera via Google. Google Ads är namnet för när man lägger in sin annons bland sökresultaten som kommer upp när någon gör en sökning på Google. En annons via Google Ads ser ut ungefär som ett vanligt sökresultat, det vill säga med en titel och en kort beskrivning eller text undertill. Att annonsera på det här viset man vara väldigt effektivt, om man till exempel arbetar i en bransch med väldigt hög konkurrens. Att annonsera via Google Ads är dock inte den enklaste uppgiften och syftet med annonsering är att få varje person som klickar på ens länk i annonsen att konvertera, det vill säga till exempel köpa något på hemsidan som annonsen leder till. Konverteringens syfte beror på hemsidans mål. Betalningen för en Google Ad är kopplad till antalet besökare på den annonserade hemsidan genom att man betalar för varje klick. Därför vill man egentligen inte ha några besökare som i slutändan inte konverterar, eftersom att de enbart kostar pengar. För att lyckas med sin annonsering bör man därför ta hjälp av en Google Ads konsult.
Så går det till
När man anlitar en Google Ads-konsult så brukar de flesta följa vissa steg. Först gör konsulten en sökordsanalys för att ta reda på vilka ord som har störst sannolikhet att leds till en konvertering av besökare på hemsidan. I ett tidigt skede av processen så sätter man också en budget, där fokus är på att göra annonseringen så lönsam som möjligt. Man bestämmer också vilka kampanjer och annonser man ska satsa på och tar fram en metod för hur man ska kunna följa varje klick och på så sätt kunna ta reda på om varje klick leder till en konvertering eller inte. Därefter så skickas annonserna iväg och man kan börja följa hur pass lönsamma de är. Att ta hjälp av en Google Ads innebär också att man enklare kan nyttja alla de funktioner som finns i tjänsten. Dessa kan annars vara svåra att förstå oh navigera bland. Genom att justera funktionerna och inställningarna i Google Ads så kan man snabbt ändra till exempel målgrupp, för att på så sätt maximera antalet klick och kunder.