Catering i Stockholm kan ha flera olika skepnader

Det är lätt att du som beställare blir överväldigad när du försöker ordna med en matleverans i huvudstaden. Detta gäller alldeles oavsett om du försöker fixa med catering i Stockholm till ett viktigt möte eller till någon annan tillställning. Därför delar vi här med oss av några tips som kan hjälpa dig lite grann på traven.

Till att börja med är det viktigt att du förstår de olika sorters catering som finns i Stockholm. Allesammans har nämligen sina egna unikheter vad gäller planering, prissättning och beställningsprocess. Men genom att vara medveten om detta kan du ofta spara både tid och pengar. Det finns framför allt fyra olika varianter och dessa går vi igenom nedan!

4 olika sorters catering i Stockholm

När det kommer till catering kan den generellt sett delas in i följande fyra typer:

  • Bröllopscatering. Catering i samband med bröllop gör att du sparar en hel del tid. Detta då du slipper att själv ordna med mat åt de tiotals eller hundratals gäster som är bjudna till bröllopet. Det är viktigt att alla blir utfodrade på den stora dagen. Vad gäller planeringen inför eventet innefattar denna allt från bordsdekorationer till middag, efterrätt och dryck.
  • Företagscatering. Möjligheten att få mat levererad till företaget sparar både tid och pengar. Detta oavsett om ni behöver mat till det mindre kontorsmötet eller ett betydligt större möte. Dessutom får ni möjlighet att fokusera på det viktigaste, nämligen företaget och dess agenda. Några exempel på populär mat till företagskunder är: frukostar, luncher och bufféer av olika slag.
  • Festcatering. Du kanske anordnar en privat tillställning i form av ett födelsedagskalas eller en grillfest i trädgården? Då kan du beställa catering i Stockholm för att få hjälp med mat och dryck till evenemanget.
  • Evenemangscatering. En annan sorts cateringtjänst som ibland används i vår huvudstad är evenemangscatering. Hit räknas alla sorters matleveranser av detta slag till sportevenemang och andra former av evenemang. En egenskap som kännetecknar dessa tillställningar är att de ofta lockar till sig en hel del besökare. Därför är det extra komplicerat och viktigt att planera inför denna sorts event. Därför bör du ta hjälp av proffs!

Fastighetsboxar -en arbetsmiljöfråga

Nu för tiden är fastighetsboxar någonting som blir allt vanligare. Detta innebär en rad fördelar för alla som annars har utdelningsärenden till de olika personer som bor i fastigheten. Även om man installerar fastighetsboxar innebär det inte att man inte kan göra undantag. T.ex. om någon har begränsade möjligheter att ta sig till fastighetsboxen som installerats i huset.

Av tradition har brevbärare i alla år sprungit upp och ner i trappor för att dela ut post i brevinkasten till lägenheter. Detta innebär en stor fysisk belastning under ett arbetspass. Inte minst när det är perioder av mycket post! Även för fastighetsägare eller fastighetsskötare är det en hel del spring i trappor för att dela ut avier eller information till boende i fastigheten. Detta kan man enkelt undvika genom att köpa fastighetsboxar till er BRF.

Hur installerar man fastighetsboxar?

Först och främst skall man hitta en fastighetsbox som passar för den fastighet man önskar förbättra genom bättre posthantering. Det finns många olika sorters fastighetsboxar vilka generellt har neutrala färger. Storleken på de fastighetsboxar man installerar bygger på hur många lägenheter eller kontor om finns i fastigheten. Utbudet är stort och man kan ofta få hjälp med att hitta de fastighetsboxar som bäst passar för den specifika byggnaden. När detta är klart gäller det att installera fastighetsboxen på ett säkert sätt. Boxen i sig väger ofta en hel del till följd av att grövre plåt används. Därtill skall den inte sällan klara vikten från såväl post som eventuella paket vilka kan läggas ovanpå fastighetsboxarna.

Postnord kommer vid förfrågan ut och inspekterar att fastighetsboxarna är korrekt monterade och att de uppfyller de krav man har på avlastningsyta med mera. De kompletterar därefter med en huvudcylinder till vilken brevbäraren har nyckel. Detta för att kunna dela ut även större varubrev och tidningar som annars inte får plats i brevfackets begränsade öppning.

Fördelar med fastighetsboxar

  • Snabbare posthantering
  • Bättre arbetsmiljö för brevbärare och fastighetsskötare
  • Mindre ljud i trapphuset
  • Kan bidra till säkerhet om d kombineras med nya dörrar utan brevinkast

Få tillbaka håret genom en hårtransplantation i Göteborg

När du tänker på hår som transplanteras får du en viss bild i ditt huvud. Du tänker kanske på gårdagens fejkhår som inte var särskilt diskret och snarare stack ut som ett gruskorn bland diamanter. Men när du genomgår en modern hårtransplantation i Göteborg är detta långt ifrån det slutresultat som du kan förvänta dig. Resultatet blir nämligen så mycket bättre tack vare moderna metoder!

Dagens transplantationer är som natt och dag mot gårdagens

Hårtransplantationer har tyvärr fått ett dåligt rykte. Detta beror på att de procedurer som utfördes under till exempel 1980-talet inte höll samma höga kvalitetsnivå som dagens. Då transplanterade man hår på ett helt annat sätt och resultatet blev att hårfästet såg helt onaturligt ut.

Men idag har alltså den tekniska utvecklingen gått framåt en hel del. Därför kan du nu få ett tjockare och fylligare hår genom en transplantation. Du kan även motverka att ditt hårfäste glider allt högre upp på din skalle. Detta med moderna metoder som ger ett betydligt bättre resultat än de äldre behandlingsmetoderna.

En hårtransplantation i Göteborg är en bra lösning på ditt håravfall

Som vi redan har hintat om är en modern hårtransplantation i Göteborg en bra lösning på det håravfall som hemsöker dig. För om du har drabbats av håravfall påverkar detta din livskvalitet väldigt negativt. Men istället för att deppa ihop kan du ta tag i saken och faktiskt göra någonting åt det.

När transplantationen utförs av en erfaren och skicklig kirurg kan håret på ditt huvud återställas på ett betydligt bättre sätt. Med det sagt är detta såklart ingen mirakelmetod och det är inte heller ett botemedel mot skallighet. Därför är det viktigt att du har realistiska förväntningar inför en sådan behandling. Med det sagt kan det generellt sett vara en bra lösning på ditt problem.

När du överväger att genomgå en hårtransplantation bör du tänka på att:

  • Alla de metoder som används för att transplantera hår ger upphov till ärr. Men till exempel ger metoden FUT ett enda större ärr istället för hundratals mindre sådana, vilket är fallet med metoden FUE.
  • Håret på baksidan av din skalle kan i vissa fall täcka ärret på ett bra sätt.
  • Det är viktigt att du väljer en klinik som är skicklig på moderna hårtransplantationer.

Kan en ozongenerator verkligen avlägsna odörer?

En odör är en dålig lukt som kan uppstå av någon av flera olika anledningar. Helt klart är dock att den dåliga lukten inte bara är irriterande utan den kan även vara skadlig för din hälsa. Vissa odörer kan nämligen vara så starka att inte ens vanliga rengöringsmetoder rår på dem. Men kan då en ozongenerator verkligen avlägsna dessa odörer? Ja, sannolikt!

Har du problem med odörer som är så pass kraftfulla och potentiellt skadliga att de hemsöker ditt hem, din bil eller din arbetsplats? Då bör du överväga att aktivt söka efter ett sätt att göra dig av med den dåliga lukten en gång för alla.

En potentiell lösning är just en ozongenerator. Dessa fiffiga maskiner när särskilt framtagna för att hantera odörer och göra sig av med dessa. Så om du införskaffar en sådan manick kan du högst troligt ta bort den dåliga lukten för gott. Efter bara några behandlingar har odören vanligtvis försvunnit och luften känns plötsligt ren och fräsch igen!

Hur kan en ozongenerator ta bort odören ur luften?

Ozongeneratorer producerar ozon genom att bryta isär vanliga syremolekyler. Det gör att enskilda molekyler i sin tur kan binda an till andra syremolekyler och bilda ozon. Detta kan antingen ske genom en elektrisk laddning eller genom UV-strålning. Därför kan detta ske helt naturligt ute i naturen, genom att solstrålar träffar molekylerna eller att ett blixtnedslag får samma effekt. Oavsett vilket skapas alltså gasen ozon.

Ozon är en gas som i sin tur kan bryta sönder och avlägsna de partiklar som orsakar en odör i ditt hem, i din bil eller på din arbetsplats. Det innebär att en ozongenerator kan användas för att avlägsna dålig lukt från till exempel:

  • Husdjur såsom hundar och katter
  • Rök från cigaretter eller cigarrer
  • Mögel
  • Kroppsodörer

Det finns egentligen inte någon slags dålig lukt som dessa praktiska apparater inte klarar av att ta hand om. Med det sagt kan vissa odörer vara lite svårare att få bukt med, såsom cigarettrök. Men efter ett mindre antal behandlingar kommer du tydligt märka hur lukten försvinner och luften blir fräsch på nytt!

Många fördelar med att jobba som stafettläkare i Norge

Det finns många åsikter och mycket information att ta del av om bemanningsföretag och deras konsulter. Men faktum är att det finns många fördelar med att jobba som stafettläkare i Norge. Allt du behöver göra för att få mer kött på benen är att grotta lite grann i den information som finns tillgänglig.

Nedan berättar vi mer om fördelarna med att göra detta!

Fördelarna med att ta anställning som stafettläkare i Norge

Dessa är några av fördelarna:

  • Personlig kontakt och jour hos bemanningsbolaget. När du arbetar som stafettläkare i Norge kan det vara skönt att få uppbackning hemifrån Sverige. Du kan därmed känna dig trygg med vetskapen om att så också är fallet när du arbetar via ett bemanningsföretag. Du får nämligen en personlig kontakt hos bemanningsbolaget redan i samband med din första kontakt med dem. Dessutom får du tillgång till en jourkontakt för dig som arbetar på kvällar och helger.
  • Rimlig ersättning och lön. Som bemanningsläkare får du vanligtvis en högre ersättning än vad du kan få vid en anställning i en annan sektor. Dessutom finns det vissa bemanningsbolag som erbjuder sina konsulter högre ersättningar än vad andra aktörer på marknaden gör. Du kan därför räkna med att få en rimlig ersättning och lön. Som grädde på moset har du dessutom möjlighet att antingen ta anställning och lyfta lön eller fakturera bemanningsbolaget via ditt eget bolag.
  • Möjlighet till kompetensutveckling och utbildning. Ytterligare en fördel med att jobba som stafettläkare i Norge är möjligheten till kompetensutveckling och utbildning. Det svenska bemanningsföretag som du arbetar för tillhandahåller nämligen denna förmån. Så även om du arbetar som konsult kan du alltså få ta del av spännande utbildningar och annan slags kompetensutveckling som ytterligare stärker din kompetens.
  • Tillgång till sjukförsäkring och pensionssparande. En farhåga som vissa bemanningsläkare har är att de inte skulle täckas av någon sjukförsäkring vid en eventuell anställning hos ett bemanningsföretag. Så är dock inte fallet – du kan få tillgång till såväl en sjukförsäkring som ett pensionssparande även om du arbetar som konsult i vårt västra grannland. Det innebär att du täcks av det sociala skyddsnätet även då du ger dig ut på nya jaktmarker.

Att tänka på vid köp av Iphone med abonnemang

En ny Iphone kostar tusentals kronor att köpa som den är – mycket pengar att lägga vid ett och samma tillfälle med andra ord. Vid byte av telefon väljer därför många att köpa en Iphone med abonnemang vilket gör att man betalar en summa varje månad i stället under en viss period.

Man betalar för abonnemanget man väljer men också för själva telefonen under bindningstiden och det kan vara klokt att tänka till och göra några jämförelser innan man slår till.

Vad ingår?

Funderar man på att köpa en Iphone med abonnemang är det såklart bra att veta vad som ingår i köpet. Vad gäller själva abonnemanget kan man ofta göra flera val själv, så som vilken surfmängd och bindningstid man vill ha men det är alltid bra att jämföra. Ofta ges också kampanjer där man till exempel kan få högtalare, hörlurar eller andra tillbehör på köpet så har man möjlighet att vänta på ett sådant tillfälle kan man få mer på köpet.

Bindningstid för Iphone med abonnemang

En annan sak att tänka på är det här med bindningstid. När man köper en Iphone med abonnemang binder man upp sig under en viss period – som man som sagt ofta kan välja själv. Bra att veta är att ju kortare bindningstid man väljer – desto högre blir vanligen månadskostnaden, som kan skilja sig med flera hundra kronor.

En vanlig missuppfattning är att man får telefonen helt gratis när man tecknar ett abonnemang med mobil, men så är det oftast inte. Ett exempel på hur det kan se ut när man köper en Iphone med abonnemang är:

  • Total månadskostnad under bindningstiden: 499kr
  • Abonnemang utan telefon: 279kr

Här är bindningstiden 24 månader och månadskostnaden för ett abonnemang med ”telefon på köpet” 499 kronor. När dom 24 månaderna har passerat har man betalar drygt 12 000 kronor. Abonnemanget utan telefon slutar under samma period på ca 6700 kronor.

Månadskostnaden påverkas dock även av andra saker – så som minnesstorlek på telefonen och hur många GB surf man vill ha i sitt abonnemang. Vet man precis vad man är ute efter när man ska köpa en Iphone med abonnemang kan det verkligen vara värt att jämföra allt som har med priset att göra och att göra uträkningar enligt exemplet ovan.

Ska Onlinelistan användas för informationssök?

När modem var den självklara vägen för att nå internet var SUNET en av de större aktörerna på nätet. De byggde upp en stor webbkatalog – som idag är Onlinelistan.com. Internet har ändrats över denna tid, därmed även funktionen av denna webbkatalog.

Från informationssök – till marknadsföring

På 90-talet började tillgången till internet sakta, men säkert, växa över Sverige. Modemen som blockerade telefonlinjen sprakade ljudligt och de enklaste webbplatserna kunde besökas.

I detta läge fanns inte speciellt många svenska webbplatser vilket gjorde att SUNET kunde registrera i stort sett samtliga ”vettiga” sidor på deras webbkatalog. De som sökte information på internet kunde därmed gå till denna katalog för att hitta länkar till nyhetssidor, E-butiker, bloggar osv.

På den tiden var alltså nuvarande Onlinelistan ett av de bästa alternativen för att hitta webbsidor med relevant information.

2018 köper ett SEO-bolag Onlinelistan.com

Med allt fler modemanslutna, och därefter bredbandsanslutna, började även antalet webbplatser öka explosionsartat. E-handeln växte snabbt fram och snart var det självklart att alla företag skulle ha en hemsida.

Antalet ”vettiga” hemsidor ökade i så stor utsträckning att SUNET inte längre kunde lista alla. Katalogens funktion ändrades därmed. Detta samtidigt om Google allt mer skapade bättre algoritmer som ökade synlighet för webbsidor med bra information.

År 2018 köpts så Onlinelistan av ett större SEO-bolag som är beläget i Örnsköldsvik. SEO-bolag arbetar främst med att hjälpa företag att få bättre synlighet på Google och det är även i detta syfte som Onlinelistan idag används.

Det poängteras på sidan att katalogen inte ska ses som en ”quick fix” för att snabbt få förstaplaceringen på Google. Däremot att ”auktoriteten fortfarande är stark”. Med det menas att de länkar som pekar från Onlinelistan, till en annan webbplats, ger denna webbplats mer styrka och auktoritet. Två faktorer som påverkar möjligheten till en bättre position på Google är just:

  • Webbplatsens ålder
  • Antalet starka inlänkar

På detta sätt har alltså katalogens syfte gått från att varit informationssök till ”förbättrad Googlepositionering”.

Användas som informationssök?

Ska Onlinelistan användas för informationssök idag?
Nej, det finns betydligt bättre vägar till information och kunskap. Dessutom är sökfunktionen och därmed användarvänligheten på Onlinelistan inte i närheten av vad Googles sökmotor erbjuder.

Det är inte heller detta som katalogen anger sig ha för funktion. Som nämns ovan är det istället utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Tiderna ändras – Onlinelistans funktion ändras.

Att anlita stambyteskonsulter för stambyte i Stockholm

Att rodda med ett stambyte och allt vad det innebär kan vara besvärligt och tidskrävande för fastighetsägare av olika slag. Det är mycket som ska göras både inför, under och efter ett stambyte och en idé och möjlighet i Stockholm är att anlita en konsultfirma som kan projektleda allt från början till slut. Läs mer om vad man kan få hjälp med och annat bra att veta nedan.

Stambyte nödvändigt i alla typer av fastigheter

I Stockholm finns mängder av både fastighetsägare och bostadsrättsföreningar och oavsett typ av fastighet så är ett stambyte förr eller senare nödvändigt. Det är jobbigt, tidskrävande och dyrt och det kan dessutom vara svårt att veta vilka hantverkare man ska anlita och så vidare.

Med rätt hjälp blir det dock enklare – och med rätt hjälp behöver man heller inte bekymra sig över just något alls. Det är en av anledningarna till att det är klokt att anlita ett konsultföretag som arbetar med stambyten.

Konsulter för stambyte i Stockholm

Konsulter som erbjuder hjälp med ett stambyte i Stockholm vet hur processen går till från början till slut och man kan känna sig trygg med att allt blir noggrant utfört – alltifrån projektering till slutbesiktning. Ett av dom konsultföretag som finns inom området i just Stockholm har över 40 års erfarenhet att hjälpa till med stambyten och andra stora projekt och har hjälpt över 100 bostadsrättsföreningar och fastighetsägare genom sina stambyten.

På hemsidan finns även referenser från vad som verkar nöjda kunder och funderar man på att anlita en konsult inför ett stambyte kan det vara betryggande att börja med att läsa just några referenser.

Vad man får hjälp med

Vad är det då man får hjälp med om man anlitar en konsult vid ett stambyte? Listan kan göras ganska lång men sammanfattas så här:

  • Projektering
  • Planering
  • Produktion (själva stambytet)
  • Efterkontroller och besiktningar

Projekteringar kan starta så tidigt som ett år innan själva bytet är tänkt att äga rum – vilket bevisar att processen är både krånglig och lång. Själva planeringen börjar vanligen ca 6 månader innan det är dags att börja riva ut det gamla och sätta in det nya och bara arbetsprocessen med det fysiska arbetet tar veckor. Ett byte stammar är ingen dans på rosor men med rätt hjälp blir det åtminstone lite enklare.

Frågor om stambyte i Stockholm

Det finns en rad företag som genomför stambyte och arbeten relaterade till detta i Stockholm. Eftersom många fastighetsägare (inte minst bostadsrättsföreningar) har mycket liten insikt i vad stambyte innebär har företaget en sammanfattning av några vanliga frågor. Här nedan presenteras dessa i kortare format.

Vad innebär det och hur lång tid tar det?

Stambyte innebär att stammarna i en fastighet byts ut. Enligt dem tar ett stambyte i Stockholm mellan 6 och 8 veckor. Bytet tar ungefär lika lång tid oavsett var i landet det sker.

Behöver toalett och dusch kopplas bort?

Ja, under dessa veckor kommer badrummen att rivas ut och stammarna demonteras. Det innebär att de som bor i dessa fastigheter behöver gå ut till tillfälliga byggnader där toalett och dusch finns. Många väljer däremot att flytta till en vän eller släkting då det är relativt jobbigt att ha toalett i en annan byggnad.

Höjer ett stambyte priset på en lägenhet i Stockholm?

Ja, överlag höjer ett stambyte priset på en lägenhet. Detta eftersom de som flyttar in vet att denna mycket stora renovering inte kommer att ske inom en snar framtid. Det är både bekvämt och ekonomiskt. Däremot är det inte alla spekulanter som ens vet om vad stambyte innebär och därmed tar hänsyn till denna punkt. Någon direkt skillnad i prisvarians mellan Stockholm och andra städer är svår att se utifrån att Stockholms bostadsmarknad är så fundamentalt annorlunda mot övriga Sverige.

Måste byte av stammar alltid ske?

Ja, samtliga fastigheter kommer någon gång behöva byta stammarna. Detta utifrån att de blir slitna och risken för läckage och större skador ökar.

  • Behövs efter 30 – 40 år i genomsnitt
  • Tidsramen avgörs av slitage och underhåll
  • Relining kan skjuta upp stambyte med 10 – 20 år

Hur lång tid tar det?

Som nämns ovan tar själva bytet 6 till 8 veckor. Men hela processen kan ta 6 månader till 18 månader. Det beror helt på arbetets karaktär och brådska. Det är exempelvis vanligt att bostadsrättsföreningar behöver ta beslut på en stämma, ha informationsmöten osv innan arbetet kan påbörjas. Detta medan en fastighetsägare med en mindre egen fastighet lättare kan komma igång. Oavsett är det viktigt att planera i god tid innan då det är ett omfattande projekt.

Skrota bilen i Stockholm med Bilskrotsproffsen – Så går det till

Bilskrotsproffsen är baserade i Strängnäs men kan hjälpa dig att skrota bilen i bland annat Stockholm, Uppsala samt Västmanlands Län och delar av Östergötlands Län. Oavsett var i dessa delar av landet du bor kan du få bilen upphämtad utan kostnad – givet att den tillhör den fordonskategori som omfattas av producentansvar (vilket alla personbilar gör).

Skrota bilen i Stockholm på miljövänligt vis

Bilskrotsproffsen är noga med att skrotningen sker på ett sätt som är snällt mot miljön. I deras miljöpolicy kan man bland annat läsa följande:

  • De återvinner och återvänder och försöker alltid ha miljö och kvalitet i fokus.
  • De utbildar personalen så att de kan bli mer medvetna kring miljö och kvalitet i allmänhet.

Firman säljer också återvunna delar via en plattform som gör miljontals återvunna delar sökbara och köpbara. Att privatpersoner lätt kan hitta begagnade reservdelar i gott skick är givetvis en god sak för planeten i det långa loppet.

Så funkar det

Bilskrotsproffsen beskriver på sin hemsida hur det är att skrota bilen i Stockholm med hjälp av dem:

  • Hämtning. Givet att fordonet omfattas av producentansvar, som ju alla personbilar är (samt lätta bussar och lätta lastbilar upp till 3 500 kg) är hämtningen gratis. De är flexibla när det kommer till att avtala tider kring upphämtning, och kan ordna lösningar ifall du inte kan vara närvarande när de hämtar bilen.
  • Registreringsbevis. För att skrota bilen på korrekt sätt krävs att du kan visa såväl registreringsbevis som ID-handling när de hämtar bilen. Om det saknas är det enkelt att skaffa – ta bara kontakt med Transportstyrelsen så hjälper de dig. Enklast är att ringa eller beställa direkt från hemsidan – annars ligger Transportstyrelsens kontor i Stockholm i Kista, som är ungefär 15 minuter nordväst om city med bil.
  • Boka. På hemsidan kan du snabbt och smidigt göra en bokning. Det enda som behöver göras är att fylla i alla fälten i formuläret och klicka ”skicka”. När du har gjort det, tas arbetet över av Bilskrotsproffsen. Du behöver alltså ha något annat än just registreringsbevis och giltiga ID-handlingar i tankarna – resten är redan ordnat från din sida.

Mer om producentansvar

Fordon i följande kategorier omfattas av producentansvar, vilket innebär att producenten har ansvar att ombesörja för att skrota bilen på ett korrekt sätt:

  • Personbilar
  • Lätt lastbil
  • Lätt buss

För samtliga kategorier gäller en totalvikt på högst 3 500 kg.

Fakta från Bilskrotsproffsens hemsida. Det finns även andra företag som erbjuder hämtning av skrotbilar i Stockholmsområdet.