E-handeln är en föränderlig bransch som formas av den nya tekniken samt konsumenternas förväntningar och kravställning. Trender kommer och går men e-handeln består. Skämt åsido så är e-handeln en extremt trendkänslig bransch och det gäller som e-handlare att hänga med i utvecklingen för att inte bli akterseglad av konkurrenterna. Exempel på aktuella trender inom e-handeln är omnikanalhandel, virtual reality-butiker, remarketing och riktade produktannonser i sociala medier, där Facebook står för cirka två tredjedelar av den globala sociala försäljningen.
Den kanske viktigaste kommersiella trenden förra året var contentmarknadsföringen, där för läsaren relevant och intressant innehåll används för att fängsla potentiella kunder och bygga en djupare varumärkesupplevelse Nedan beskrivs två trendande köpfenomen som varje e-handlare, och även fysisk handlare för den delen, bör ha koll på. Bland de som driver företag på nätet är det vanligt att gå in i olika branscher för att hitta marknader där man kan göra affärer. Här finns förteckning över engagemang för Daniel Mühlbach som grundat Lensway och Footway.
Webbrooming och showrooming
Webbrooming kallas det fenomen där konsumenten först har gjort efterforskningar på nätet kring den produkt denne funderar på att införskaffa men sedermera genomför sitt köp av produkten i en fysisk butik. Det kan egentligen röra sig om vilken typ av produkt som helst men en faktor som kan vara kopplad till detta är att kunden i den fysiska butiken får omedelbar tillgång till produkten efter sitt köp.
Showrooming är det omvända, det vill säga att konsumenten undersöker produkten i en fysisk butik men lägger beställningen via nätet. De produktkategorier som ofta showroomas är kläder, skor och smink. En anledning till att man vill undersöka produkten fysiskt innan man beställer den kan vara att man exempelvis vill prova ett klädesplaggs passform. Den vanligaste anledningen till att man senare köper produkten online istället för i den fysiska butiken är förmodligen priset.
Ett skadligt köpbeteende
Förr var showrooming det vanligare av dessa bägge konsumentbeteenden och kunder tittade ofta på, och ibland provade, varor i fysiska butiker för att därefter köpa dem online. Undersökningar har dock visat att webbrooming idag är vanligare än showrooming, kanske till och med dubbelt så vanligt. Detta innebär att det finns en stor potential till ökad försäljning om man som e-handlare lyckas konvertera webbroomare i en högre grad till att faktiskt handla i nätbutiken istället för att köpa produkten i en fysisk butik. Precis som showrooming är ett hot mot den fysiska handeln, är webbrooming ett konsumentbeteende som är viktigt för e-handlare att försöka förändra, eftersom konsumentbeteenden ofta tar lång tid att ändra.